• گوته: استعداد در فضای آرام رشد میکند و شخصیت در جریان کامل زندگی.
  • شکسپیر: اگر قرار است برای چیزی زندگی خود را خرج کنیم ، بهتر آن است که آنرا خرج لطافت یک لبخند و یا نوازشی عاشقانه کنیم.
  • ارد بزرگ: ره آورد گفتگو با نادان دو چیز است : نخست از دست دادن بخشی از عمر و دیگری گرفتار شدن ، به افکار پوچ و بی ارزش.
  • روسو : بهترین وسیله برای جلب محبت دیگران ، نیکی در باره آنها ست.

آشپزی

اجتماعی

سبک زندگی

سلامت

سیاست

فرهنگ و هنر

فناوری

مذهبی

محیط زیست

کسب و کار

نکاتی مهم درمورد سوره ناس و تاثیرات آن بر زندگی

سوره ای که شما را بیمه می کند

سوره ناس آخرین سوره بوستان قرآن کریم است که در مکه نازل شده این سوره به همراه سوره فلق که صد و سیزدهمین سوره قرآن است « ٬ معوذتین » نامیده می شوند اما در مورد اینکه چرا به این دو سوره «معوذتین » می گویند روایات مختلفی وجود دارد ٬ در «المناقب » ابن شهر آشوب نوشته شده رسول خدا (ص) همواره حسنین (علیه السلام)  را با این دو سوره «تعویذ » می کردند. یعنی در پناه خدا قرار می دادند. 

محتوای سوره

طبق تفسیر «مجمع البیان » پیامبر (ص) در این سوره به عنوان الگو و نمونه کامل ایمان، سمبل اخلاص و رعایت حرمت و حقوق انسان فرمان می گیرند تا از تمامی شرها، فتنه های زیانبار و آفات به خدا پناه ببرند و به امت خویش با گفتار و عمل بیاموزند که انسان به هر اندازه از نظر موقعیت علمی و اخلاقی بر اوج باشد، باز باید به او پناه ببرد چرا که انسان هر قدر هم آگاه باشد، باز آسیب پذیر است و همیشه درخطر شرارت و اطرافیان تاریک اندیش و حسود، چاپلوسان و وسوسه گران آشکار و نهان قرار دارد و جز ایمان، راستی، رعایت حقوق خدا و بندگانش و محاسبه نفس و پناه بردن به ذات ب یهمتای خدا راه دیگری ندارد.

 

پروردگار مردم

در آغاز این سوره خداوند بنده برگزیده اش را مخاطب می سازد و می فرماید: «قل اعوذ برب الناس / هان ای پیامبر بگو پناه می برم به پروردگار مردم » در حقیقت منظور این است که پیامبر (ص) به کسی پناه ببرد که انسان ها را آفریده و تدبیرهمه امور و شئوناتشان و بازگشت آنان نیز به سوی اوست.

آیت الله مکارم شیرازی در «تفسیر نمونه » در این زمینه آورده است: در آیات ابتدایی سوره ناس روی سه وصف از اوصاف بزرگ خداوند (ربوبیت، مالکیت و الوهیت) تکیه شده که همه آنها ارتباط مستقیمی به تربیت انسان و نجات او ا چنگال وسوسه گران دارند.

البته منظور از پناه بردن به خدا این نیست که انسان تنها با زبان این جمله را بگوید بلکه باید با فکر و عقیده و عمل نیز خود را در پناه خدا قرار دهد، خود را از را ههای شیطانی، برنام ههای شیطانی، افکار و تبلیغات شیطانی، مجالس و محافل شیطانی کنار بکشد و در مسیر افکار و تبلیغات رحمانی جای دهد؛ و گرنه انسانی که عملا خود را در معرض طوفان آن وسوسه ها قرار داده تنها با خواندن این سوره و گفتن این الفاظ به جایی نمی رسد.

انسان با گفتن «برب الناس » اعتراف به ربوبیت پروردگار می کند و خود را تحت تربیت او قرار می دهد. با گفتن «ملک الناس » خود را ملک او می داند و بنده گوش به فرمانش می شود. با گفتن «اله الناس » در طریق عبودیت او گام می نهد و از عبادت غیر او پرهیز می کند.

بدون شک کسی که به این صفات سه گانه مومن باشد و خود را با هر سه هماهنگ سازد از شر وسوسه گران در امان خواهد درباره سوره ناس و خواصی که برای زندگی تان دارد چه می دانید؟ در حقیقت این اوصاف سه گانه سه درس مهم تربیتی و سه وسیله نجات از شر وسوسه گران است و انسان را در مقابل آنها بیمه می کند.

 

معانی متفاوت ناس

کارشناسان قرانی معتقدند واژه «ناس » در این سوره گرچه چندین بار به کار رفته اما هرگز تکرار نشده چرا که واژه «ناس » در آیه نخست به جنین هایی اشاره دارد که در عالم رحم نهانند و فرمانروای مردم آنان را تربیت می کند و رشد می بخشد.

در آیه دوم به کودکان اشاره دارد که تدبیرگر فرزانه آنان را نیرو و توان میدهد. در آیه سوم منظور جوانانند که اینان باید تنها او را بپرستند. در آیه چهارم منظور از «ناس » دانشمندانند که شیطان آنان را وسوسه می کند، نه مردم نادان را چرا که نادان خود در گمراهی و نادانی خویش اسیر است..

 

وسوسه های جن وانس

 «من شر الوسواس الخناس، الذی یوسوس فی صدور الناس/ از شر آن وسوسه گر نهانی؛ کسی که در سین ههای مردم وسوسه می کند »

انسان باید از شر شیطان وسوسه گر به خدای مردم پناه ببرد روایت است شیطان انسان را به گناه و زشتی وسوسه م یکند اما زمانی که انسان خدا را به یاد آورد او م یگریزد و پنهان می شود. «خناس » صیغه مبالغه از ماده «خنوس » به معنی جمع شدن و عقب رفتن است.

این به خاطر آن است که شیاطین هنگامی که نام خدا برده می شود، عقب نشینی می کنند و از آنجا که این امر غالبا با پنهان شدن توام است، ین واژه به معنی «اختفا » نیز آمده.

آیت الله مکارم شیرازی در این خصوص نوشته است کار شیطان تزئین است و مخفی کردن باطل در لعابی از حق و دروغ در پوسته ای از راست و گناه در لباس عبادت و گمراهی در پوشش هدایت خلاصه هم خودشان مخفی هستند و هم برنامه هایشان و این هشداری است.

به همه رهروان راه حق که منتظر نباشند شیاطین را در چهره و قیافه اصلی ببینند. آنهاوسواس خناسند و کارشان دروغ و نیرنگ و ریاکاری و ظاهر سازی و مخفی کردن حق است.

 

اثر معوذتین را بدانیم

 در «مجمع البیان » از رسول خدا (ص) نقل است که فرموده اند: هر کس این دو سوره (ناس و فلق) را بخواند مانند این است که همه کتاب های پیامبران الهی را قرائت کرده باشد .

در پناه خدا رسول خدا (ص) فرموده اند: «چرا مردم خود را با این دو سوره (ناس و فلق) تعویذ نمی کنند؟ برای تعویذ ( پناه بردن به خدا) بهتر از این سور ه ها یافت نمیشود .»

 

امنیت

با سوره های ناس و فلق می توان بهترین امنیت را برای خود و خانواده به وجود آورده و شر حسودان و بدخواهان را خنثی کرد. در «مستدرک الوسائل » به نقل از پیامبر (ص) آمده است؛ (هر کس سوره فلق را قرائت کند. برای او مایه شفا و امنیت از سحر و موجب رحمت برای ثابت ماندن بر عافیت است و هر کسی سوره ناس را بخواند، باعث امنیت او از مکرهای شیطان است)

  • 145

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاه خود را بنویسید

Please ورود to comment
avatar
  • مناسبت های روز:
  • 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی
  • 25 آبان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام [ ٨ ربيع الاول ]
  • 26 آبان روز جهانی فلسفه [ 17 November ]
  • 29 آبان میلاد رسول اکرم به روایت اهل سنت [ ١٢ ربيع الاول ]
  • 29 آبان روز جهانی کودک [ 20 November ]

نظرسنجی ها

دوست دارید سایت ما بیشتر چه مطالبی منتشر کند؟

مشاهده نتایج

در حال بارگذاری ... در حال بارگذاری ...
تبلیغات